BAromológia
Study location | Hungary, Pécs |
---|---|
Type | Bachelor, full degree studies |
Nominal duration | 6 semesters (180 ECTS) |
Study language | Hungarian |
Awards | BA |
Course code | Arts and Humanities |
Entry qualification | High school / secondary education (or higher) Magyar nyelvtudást igazoló dokumentum, motivációs levél, önéletrajz, útlevél másolata, orvosi igazolás, középiskolai diploma The entry qualification documents are accepted in the following languages: English / Hungarian. In most cases you can request a suitable transcript from your school. If this is not the case, you will need official translations along with verified copies of the original. You must take the original entry qualification documents along with you when you finally go to the university. Kérjük, a motivációs levelet és önéletrajzot magyarul küldjék el, az orvosi igazoláshoz a megadott formanyomtatványt használják. |
---|
Territory requirements | Applications are accepted from the following territories (based on citizenship): Angola, Argentina, Cape Verde, Chad, Chile, Congo - Kinshasa, Costa Rica, India, Jordan, Mongolia, South Korea, Türkiye, Ukraine, Venezuela, Vietnam, Yemen. |
---|
Language requirements | Hungarian at least Hungarian B2 |
---|
Other requirements | A motivation letter must be added to your application. 3000-3500 karakterben, magyarul, indokolva a képzés választás okát, a képzés megkezdéséhez kapcsolódó személyes motivációt megfogalmazva. Felvételi módja: Skype interjú, szóbeli |
---|
More information |
---|
Overview
Rövid leírás
A romológus szakemberek képesek a cigány, roma közösségeket érintő kérdések hatékony közvetítésére minden olyan társadalmi szervezethez, amely e közösségekkel kommunikál, és egyúttal képesek a társadalmi szervezetek által megfogalmazott igényeket közvetíteni a lokális cigány közösségek felé, szakemberek (szociológus, szociálpolitikus, pedagógus, jogász, orvos) mellett közvetítői feladatokat látnak el. A szakot elvégzők középszinten elsajátítják a romani vagy a beás nyelvet, a cigány kultúrát.
Képzés célja
romológus szakemberek képzése, akik képesek a cigány, roma közösségeket érintő kérdések hatékony közvetítésére minden olyan társadalmi szervezethez, amely e közösségekkel kommunikál, és egyúttal képesek a társadalmi szervezetek által megfogalmazott igényeket közvetíteni a lokális cigány közösségek felé. Továbbá akik a cigány közösségek kultúrájával és problémáival foglalkozó szakemberek (szociológus, szociálpolitikus, pedagógus, jogász, orvos) mellett közvetítői feladatokat látnak el. A szakot elvégzők középszinten elsajátítják a romani vagy a beás nyelvet, a cigány kultúrát. Ismereteikre építve a Közös Európai Referenciakeret középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga szintjén képesek romani vagy beás nyelvű hétköznapi, kulturális, társadalmi valamint nyelvtudományi szövegeket felelősen értelmezni, közvetíteni és alkotni írásban és szóban. Behatóan ismerik a hazai cigányok nyelveit, történelmét, néprajzát, irodalmát, jog- és intézményrendszerét. Hazai és nemzetközi szervezetekben, vállalatoknál, önkormányzatoknál, a kulturális menedzsment, valamint az újságírás és a PR területén láthatnak el feladatokat. Ismereteiket a hazai nemzetiségi szervezetek, önkormányzati és kulturális intézmények kötelékében hasznosíthatják. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
- Ha toleráns vagy más társadalmi csoportok iránt, s ezért szívesen megismernél egy köztünk élő, de a többség számára nagyon idegen és ismeretlen népcsoportot
- Ha nem vagy toleráns, de szeretnél ezen változtatni és megtudni, miért is nem igazak azok a sztereotípiák, amiket róluk mondanak
- Ha szeretnél aktívan is belekóstolni szociológiai, nyelvészeti, pedagógiai kutatásokba, de nem kutatói pályára készülsz
- Ha terepen is megismerkednél helyi közösségekkel, kultúrákkal, emberekkel, akkor itt a helyed!
Tantárgyi struktúránk a társadalom- és bölcsészettudományok széles palettáját felöleli, sok területtel foglalkozunk óráinkon, de minden tudományból csak a számunkra legfontosabb ismereteket vizsgáljuk, amelyek kapcsolódnak a magyarországi cigányokról szóló témáinkhoz. Tanáraink nem csak egy-egy tudományterületen jártasak és képzettek, ezért az ismereteket összefüggéseikben, a különböző diszciplínák ismereteinek metszésében láttatják.
Ha hallgatóként
- bekapcsolódnál tudományos kutatásokba, részt vennél terepmunkán
- szívesen szerveznél programokat
- részt vennél képzési programokban, akár tanítanál is tanárainkkal együtt
- kapcsolódnál egy önképző hallgatói műhelyhez
- részt vennél önszerveződő hallgatói csoportok munkájában
- konferenciáznál velünk
Akkor itt a helyed: Wlislocki Henrik Szakkollégium
Programme structure
Főbb témakörök:
Általános kompetenciákat fejlesztő bölcsészettudományi és társadalomtudományi ismeretek 23-37 kredit:
- általános alapozó ismeretek (filozófiatörténet, társadalmi ismeretek, nyelvtudomány, irodalomtudomány, kommunikáció, informatika, könyvtárismeret) 8-12 kredit,
- szakmai alapozó ismeretek (bevezetés a nyelvtudományba, az irodalomtudományba; a cigány népismeretbe; a romológiába; az európai cigányság helyzetébe; szocializáció és kisebbségi identitás; területi-társadalmi ismeretek, különös tekintettel a cigány közösségekre) 15-25 kredit;
Romológiai szakmai ismeretek 80-90 kredit:
- nyelvtudomány [nyelvészeti ismeretek (bevezetés a szociolingvisztikába, kétnyelvűség, nyelvi tervezés és nyelvpolitika, szociolingvisztika – romani, beás -, nyelvtipológia); nyelvi ismeretek (beás lexika, beás grammatika, beás fordítási gyakorlat, romani lexika, romani grammatika, romani fordítási gyakorlat)];
- egyéb társadalomtudományi ismeretek (a cigányság története, a kisebbségek nevelésszociológiája, multikulturális társadalom, interkulturális nevelés, a kisebbségek jogi helyzete Európában és Magyarországon, szociológiai ismeretek a cigánykutatásban, foglalkoztatás és gazdaságpolitika, civil szféra);
- kultúra- és néprajzi ismeretek (cigány népismeret, mint tantárgy, néprajzi kutatások a cigányság körében, kulturális antropológia a cigánykutatásokban, a cigány közösségek zene és tánckultúrája, cigány, roma irodalom és képzőművészet, cigány kultúra, cigány társadalom romani vagy beás nyelven, kutatásmódszertan);
Választás szerinti specializációk ismeretei legfeljebb 50 kredit.
A képző intézmény által ajánlott specializáció a szakterület műveléséhez alkalmas, a személyes képességeket fejlesztő, az egyéni érdeklődéshez kapcsolódóan sajátos kompetenciákat eredményező elméleti és gyakorlati ismeret.
A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat lehet a képző intézmény által ajánlott specializációhoz kapcsolódó, a szak tantervében meghatározott tantervi egység.
A Szociolingvisztika kurzus keretében a hallgatók egy önálló szociolingvisztikai mikrokutatás lefolytatására készülnek fel, melynek keretében köznevelési intézményekben végeznek terepmunkát.
A terepmunka során az intézményekben a tanulók valamint a pedagógusok körében végeznek a nyelvhasználattal, a nyelv(ek) tanulásával, tanításával kapcsolatos adatgyűjtést, ill. adatfeldolgozást. A kurzus során lehetőségük adódik megismerkedni az iskola világával és tapasztalatot gyűjtenek az iskola működéséről.
Career opportunities
Sokféle társadalmi szervezet igényli a képzett, de nem feltétlenül mester diplomával rendelkező
munkaerőt, amely alapos képzést kapott a cigány/roma közösség kultúrájáról, szokásairól, nyelvéről, a
velük való kommunikációról. A hatékony kommunikáció e közösség tagjaival alapvető jelentőségű az
államigazgatásban, a közigazgatásban, a szociális szférában, az egészségügyben, az oktatásban, a
fegyveres testületeknél, nem utolsó sorban a civil szférában. A mediátori szerepkör betöltéséhez, a
kapcsolódó feladatok ellátásához ötéves egyetemi képzés nem szükséges, általános alapvető
ismeretekre, kommunikációs készségekre azonban feltétlenül igény van. Nagy hiány mutatkozik –
különös tekintettel a NFT és az EU prioritásaira – olyan személyekre, akik jártasak a projekttervezésben,
költségvetések készítésében, a megkívánt fegyelem betartásában, és le tudják fordítani a közösségi
igényeket a fejlesztési tervek „nyelvére”.
A végzettek képesítést kapnak, hogy különböző jellegű – néprajzi, antropológiai, nyelvészeti,
szociológiai – kutatásokban szervezőként és segítőként közreműködjenek.
Tipikus munkahely: önkormányzatok, kisebbségi önkormányzatok, civil szervezetek, egyéb
költségvetési szervek, roma szervezetek, iskolák
Tipikus munkakör: projektekben való közreműködés, együttműködés, programvezető, program
koordinátor, identitás megalapozásában közreműködő mediátor