MAKözösségi és civil tanulmányok
Study location | Hungary, Budapest |
---|---|
Type | Master, full degree studies |
Nominal duration | 4 semesters |
Study language | Hungarian |
Awards | MA |
Course code | Social Science |
Entry qualification | Bachelor diploma (or higher) Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a bölcsészettudomány, a társadalomtudomány, a pedagógusképzés, a gazdaságtudományok, a jogi képzési terület alapképzési szakjai, az államtudományi képzési területről az igazgatás szervező, a közigazgatás szervező, a nemzetközi igazgatási alapképzési szak. Aki nem teljes kreditérték beszámítású oklevéllel jelentkezik, annak a felveteli@tatk.elte.hu címre lehet kreditelismerési eljárásra kérvényt benyújtania úgy, hogy csatolja a felsőoktatásban elvégzett tárgyainak igazolását. (Az e-mail tárgyában és tartalmi részében is szerepeljen, hogy melyik szakra nyújt be kérvényt.) A jelentkezéssel feltöltendő dokumentumok:
Ha az eredeti dokumentumok nem magyar vagy angol nyelven kerültek kiállításra, a dokumentumok magyar vagy angol nyelvű fordítását is csatolni szükséges. Beiratkozásra hozza magával az eredeti dokumentumokat! The entry qualification documents are accepted in the following languages: English / Hungarian. Often you can get a suitable transcript from your school. If this is not the case, you will need official translations along with verified copies of the original. Az iskola gyakran tud megfelelő nyelven kiállított igazolással szolgálni. Amennyiben ez az Ön esetében nincs így, szüksége lesz hivatalos fordításra az eredeti dokumentum hivatalos másolatával együtt. You must take the original entry qualification documents along with you when you finally go to the university. |
---|
Territory requirements | Applications are accepted from the following territories (based on citizenship): Algeria, Brazil, Chile, Congo - Kinshasa, India, Jordan, Mongolia, Panama, Serbia, South Korea, Türkiye, Vietnam, Yemen. |
---|
Language requirements | Hungarian Magyar B1, a nyelvtudás ellenőrzése a felvételi vizsgán történik. Ezen kívül csatolni szükséges a magyar előkészítő képzés sikeres lezárását igazoló nyilatkozatot. |
---|
Other requirements | A motivation letter must be added to your application. A jelentkezőknek fel kell tölteniük egy magyar nyelvű motivációs levelet, amelyben bemutatkoznak, és felvázolják a jelentkezés okait, beleértve a motivációkat, érdeklődési körüket és a programmal kapcsolatos céljaikat 1500 és 4000 karakter közötti terjedelemben. Felvételi procedúra: A teljes jelentkezési csomaggal rendelkező jelentkezőket a felvételi bizottság szóbeli felvételi vizsgára hívja. Az intézményi felvételi pontok a korábbi tanulmányi eredményekből (a leadott dokumentumok alapján) és a szóbeli felvételi vizsga eredményéből tevődnek össze. A felvételi vizsga a jelentkezők általános, valamint szakmai tudását és érdeklődését méri fel. A sikeres felvételi vizsga a felvétel feltétele. Sikertelen felvételi vizsga esetén a jelentkezést elutasítjuk. |
---|
More information |
---|
Overview
KINEK ÉRDEMES EZT A SZAKOT VÁLASZTANIA?
Aki hisz a közösségi megoldásokban, bízik a kollektív bölcsességben.
Aki többet szeretne tudni a civil társadalmon időszerű kérdéseiről és szeretné érteni annak jelentőségét.
Aki elég türelmes a csoportmunkához, de elég agilis a csapathatékonyság modern eszközeinek megismeréséhez, szeretne felkészülni a korszerű civil menedzsment kihívásaira, a fenntartható, a stratégiai és projektszerű gondolkodásra.
Aki szívesen megismerné a közösségi beavatkozások szakmai sokszínűségét, megértené a változással való munkamódok, módszerek csoportdinamikai hátterét.
Aki szívesen tanul másoktól, megosztja tapasztatait, nyitott a közösségi tanulás munkaformáira.
MIÉRT JÖTT LÉTRE A SZAK TÍZ ÉVVEL EZELŐTT?
A mesterképzési szak az európai közösségi és civil szektor legújabb törekvéseivel áll szinkronban. A közösségi és civil terület szerves kapcsolatának felismerése áthatotta az európai támogatáspolitikát, számos program került e szellemben kialakításra. Közösségi és civil fejlesztő szakemberekre mindhárom szektornak szüksége van.
Mindezek alapján nyilvánvaló, hogy szükség van olyan szakra, mely ötvözi a felhalmozott ismereteket és szakembereket készít fel a fenti feladatokra.
MILYEN MÓDSZEREKKEL OKTATUNK?
Az oktatási módszerek között kiemelt helyet foglal el egyfelől a kiscsoportos oktatási forma, melynek célja az induktív tanulási formák megerősítése, valamint a teamnek mint munkaformának a kialakítása. A módszerek között másfelől hangsúlyos helyet kapnak a készségfejlesztések, melyek a személyiségfejlesztéstől a konfliktuskezelésig, a kommunikációs készségek fejlesztésétől a munkavállalói készségek fejlesztéséig terjednek. A készségfejlesztést szolgáló speciális tréningek mellett a terepgyakorlat is közvetlen módon alakítja a szakmához szükséges kompetenciák fejlődését.
A képzési programban hangsúlyos helyen szerepel a projektmunka, mely az önálló munkavégzést, a szervezési és menedzsment készségeket erősíti, valamint felkészít a döntés előkészítésre és döntéshozásra is, mely a munkavégzés során alapkompetencia.
Szakigazgató:
Arapovics Mária, habil. egyetemi docens
Felvételi követelmények:
Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a bölcsészettudomány, a társadalomtudomány, a pedagógusképzés, a gazdaságtudományok, a jogi képzési terület alapképzési szakjai, az államtudományi képzési területről az igazgatás szervező, a közigazgatás szervező, a nemzetközi igazgatási alapképzési szak.
Egyéb alapszakos diplomákat egyedileg bírálunk el a teljesített kreditek alapján.
Aki nem teljes kreditérték beszámítású oklevéllel jelentkezik, annak a felveteli@tatk.elte.hu címre lehet kreditelismerési eljárásra kérvényt benyújtania úgy, hogy csatolja a felsőoktatásban elvégzett tárgyainak igazolását. (Az e-mail tárgyában és tartalmi részében is szerepeljen, hogy melyik szakra nyújt be kérvényt.)
A jelentkezőknek csatolnia kell az alapszakos diplomát és teljesítésigazolást (transcript of records) az alapképzésről eredeti nyelven. Ha az eredeti dokumentumok nem magyar vagy angol nyelven kerültek kiállításra, a dokumentumok magyar vagy angol nyelvű fordítását is csatolni szükséges.
További feltöltendő dokumentumok:
- motivációs levél magyarul
- teljesítésigazolás (transcript of records) a magyar előkészítő képzésről
- a magyar előkészítő képzés sikeres lezárását igazoló nyilatkozat
- útlevélmásolat
Felvételi procedúra:
A teljes jelentkezési csomaggal rendelkező jelentkezőket a felvételi bizottság szóbeli felvételi vizsgára hívja. Az intézményi felvételi pontok a korábbi tanulmányi eredményekből (a leadott dokumentumok alapján) és a szóbeli felvételi vizsga eredményéből tevődnek össze. A felvételi vizsga a jelentkezők általános, valamint szakmai tudását és érdeklődését méri fel.
A sikeres felvételi vizsga a felvétel feltétele. Sikertelen felvételi vizsga esetén a jelentkezést elutasítjuk.
Felvételi vizsga:
Igen
Felvételi vizsga típusa:
Szóbeli
Felvételi vizsga helyszíne:
Online
Irodalom:
Kötelező:
- Vercseg Ilona (2004): Közösségfejlesztő leckék kezdőknek és haladóknak. Közösségfejlesztők Egyesülete, Budapest. /Parola füzetek./ vagy Arapovics Mária – Vercseg Ilona (2017) Közösségfejlesztés módszertani útmutató Cselekvő közösségek. Szabadtéri Néprajzi Múzeum – NMI Művelődési Intézet Nkft. – Országos Széchényi Könyvtár
- Molnár Aranka – Peták Péter – Vercseg Ilona (2014): Közösségi lehetőségek a mélyszegénység elleni küzdelemben.
- Pataki György: Bölcs „laikusok”
- Szabó Máté: Globális civil társadalom
- Kiss Julianna: Társadalmi célok, gazdasági tevékenységek – a társadalmi vállalkozások definíciói
Az alábbi esettanulmányok közül három választott:
- Molnár Aranka és társai: Építő közösségek – közös tudás
- Sélley Andrea: Közösségfejlesztés az Avason
- Peták Péter: Állampolgári mozgalom egy NATO-radar építése ellen. Összefoglaló a pécsi Tubes-ügyről
- Settlementek a közösségi integrációs programokban. Részletek Farkas Zsombor és Kóródi Miklós: Sajnos a hátrányos helyzetű települések között vagyunk c. tanulmányából, szerk. és bevezetővel ellátta: Molnár Aranka és Peták Péter
- Péterfi Ferenc: Zsókavár – Inspirál. Egy városmegújító program útkeresése a szomszédsági együttműködések megteremtésére
- Norvégia, Oslo: Demokrácia – nem csak beavatottaknak Esettanulmány. fordította: Farkas Gabriella
- Grabow, Elisabeth Katalin: Társadalmi változások közösségfejlesztési kezdeményezésekből? Hallgatói esszé. Parola, 2016/1. szám
- Szabó Márton: Cirkusszal nevelni – a szociális cirkusz módszere. Parola, 2016/1. szám.
- Plovdiv, Bulgária: Romák javuló megélhetése. A földterület – a Jövedelem Forrása Alapítvány esettanulmánya. Parola, 2016/4. szám.
- Szervezz és szerveződj! – Közösségszervezők elemzik a megnyert ügyeiket és a közösségszervező folyamatot. Kiadvány. Szerk. Sebály Bernadett. Civil Koll. Al., 2017.
- Prága: udvar-rekonstrukció és lakossági részvétel. Az Agora CE esettanulmánya. Parola, 2017/1. szám
- Csabai Lucia: közösségben élni mindannyiunk joga! Néhány szó a kiváltásról a közösségfejlesztés szemszögéből. Parola, 2017/2. szám
- Kajner Péter: A közösségi gazdaságfejlesztési kezdeményezések esélyei Magyarországon. Parola, 2017/3. szám
- Németh László (összeáll.): Társadalmi hatásmérés eredményei a Közösségi Szociális Szövetkezet 2011-2016 közötti 5 évben Parola, 2017/3. szám
- Arapovics Mária szerk. (2019) Kulturális közösségi mintaprojektek. Cselekvő közösségek. Szabadtéri Néprajzi Múzeum – NMI Művelődési Intézet Nkft. – Országos Széchényi Könyvtár – választott tanulmány
Kapcsolattartó:
Nemzetközi Iroda, Bagi Eszter Borbála
E-mail: international@tatk.elte.hu
Programme structure
Képzési és kimeneti követelmények
Career opportunities
Elhelyezkedési lehetőségek államigazgatásban, közösségi és civil intézményeknél.
Az MA fokozatot megkapó hallgatók a négy félév elvégzését követően képesek lesznek a közösségi munkához és a civil szervezetekhez kapcsolódó önálló munkavégzésre, intézmények, szervezetek vezetésére, projekt és kutatási tervek kialakítására és menedzselésére, megalapozott szakmai állásfoglalások kialakítására, döntéshozatalra, prezentációra, szakmai ismereteik átadására, interdiszciplináris teamben való hatékony munkára, valamint nemzetközi együttműködésben folyó tevékenységre.
Néhány konkrét példa a fentiek alapján, hogyan is tudják alkalmazni hallgatóink a tanultakat a gyakorlatban:
- Közösségfejlesztői kezdeményezéseket indítanak, aktivizálják a helyi lakosságot a helyi cselekvésre.
- Szakmai segítséget nyújtanak a kibontakozó helyi cselekvéshez.
- Az önszerveződéssel kialakult közösségi csoportok, a nem kormányzati szervezetek és az üzleti, állami szektor közötti együttműködést segítik.
- Részt vesznek, segítik a helyi fejlesztési tervek és stratégiák elkészítését.
- Képzési programokat szerveznek az érdeklődő helyi szereplők számára.
- Új helyi szolgáltatásokat, közösségi vállalkozásokat (nonprofit információs irodák, közösségi központok, tanácsadó szolgálatok, forprofit – új típusú – szövetkezetek) hoznak létre.
- Az aktuális nemzeti és európai lehetőségek, trendek, prioritások, valamint az adekvát módszertani ismeretek integrálása révén tanácsadást végeznek, bemutatva a helyi közösségi csoportoknak a lehetséges alternatívákat.
- Információt nyújtanak és feltárják a hozzáférés lehetőségeit, részt vesznek a helyi közösségi csoportok saját információs rendszerének kialakításában.
- Szervezik, fejlesztik a helyi nyilvánosságot.
- Helyi mozgalmakat, konferenciákat, műhelymunkákat, fórumokat szerveznek
- Partneri kapcsolatot alakítanak ki az erőforrások fejlesztését (menedzsmentjét) elősegíteni hivatott szervezetekkel (kistérségi fejlesztési irodák, munkaügyi központok képző intézményei).
- Komplex nonprofit fejlesztési programokat terveznek, bonyolítanak le, értékelnek, monitoroznak.